Ekoen logo

EKOEN czy pojedyncze punkty ładowania AC? Na czym polega przewaga stacji paliw alternatywnych?

Łódź, Wrocław, Szczecin, Poznań, Kraków, Gdańsk czy Lublin to miasta, które do końca 2020 roku mają oferować na swoim obszarze po 200 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Taki obowiązek został na nie nałożony przez Ustawę o elektromobilności w 2019 r. Nie każdy wie, że można je zastąpić trzema stacjami paliw alternatywnych EKOEN. Warto również wiedzieć co z tego wynika.

Na początku trzeba sobie uświadomić, co oznaczają dla obecnych i przyszłych użytkowników samochodów elektrycznych te dwa rozwiązania. Jedna stacja paliw alternatywnych EKOEN to obecnie co najmniej pięć stanowisk szybkiego ładowania DC (3 x 50 kW, 1 x 100 kW i 1 x 150 kW, a docelowo stanowiska oferujące ładowanie mocą do 350 kW). Trzy takie miejsca odpowiadają 200 punktom ładowania AC o mocy 22 kW każda. Jak sytuacja będzie wyglądała, jeśli zastąpimy pojedyncze urządzenia AC stacjami EKOEN? Policzyliśmy to oraz porównaliśmy dane.

Po pierwsze, liczba samochodów elektrycznych, które mogą zostać naładowane w ciągu 24 godzin przez 200 punków ładowania wynosi ok. 450 pojazdów i każdy z nich spędzi średnio po ok. 10 h przy punkcie ładowania. Co w tej kwestii ma do zaproponowania EKOEN? Otóż, jedna stacja to minimum pięć stanowisk szybkiego ładowania DC. Szacujemy, że taka infrastruktura jest w stanie naładować ok. 150 aut elektrycznych na dobę. Zatem trzy stacje paliw alternatywnych mogą obsłużyć ok. 450 pojazdów elektrycznych.

Po drugie, aby przyłączyć 200 punktów ładowania AC do sieci energetycznej należy ponieść koszt wybudowania infrastruktury energetycznej o mocy 4,4 MW (200 x 22 kW). Czy to dużo? Tak, to całkiem sporo i odpowiada to mocy przyłączenia 2 lub 3 średniej wielkości galerii handlowych! Aby przyłączyć 3 stacje EKOEN do sieci potrzebna jest obecnie rozbudowa sieci o mocy 1,5 MW, czyli trzy razy mniej niż moc potrzebna do zasilenia 200 punktów ładowania AC.

Po trzecie, cena usługi ładowania pojedynczych punktów będzie zawsze wysoka, ponieważ koszt energii elektrycznej w taryfach C1 jest znacznie wyższy od kosztu energii elektrycznej w taryfach B. Wiemy, że to trudno zrozumieć, dlatego ujmiemy to inaczej – zdecydowanie taniej jest kupować energię płacąc ceny hurtowe (taryfy B) niż płacąc detalicznie (taryfy C1).

Po czwarte, 200 pojedynczych stanowisk ładowania to niestety o 200 miejsc parkingowych mniej. Każdy kierowca, który szukał miejsca postojowego w mieście, wie jak trudno znaleźć wolne. Dla porównania, trzy stacje EKOEN nie zabierają ani jednego stanowiska parkingowego!  

Reasumując, wnioski są oczywiste - trzy stacje EKOEN w mieście są w stanie obsłużyć taką samą liczbę pojazdów elektrycznych, dysponując łącznie trzy razy mniejszą mocą. W dodatku cena usługi może być znacznie atrakcyjniejsza, no i nie ubędzie ani jednego miejsca parkingowego w mieście. Budowa infrastruktury szybkiego ładowania w formie wielostanowiskowych stacji EKOEN jest bardzo dobrą alternatywą do tworzenia 200 stanowisk ładowania AC w wielu miastach w Polsce.

EKOEN © Wszelkie Prawa Zastrzeżone 2020.