Czy jazda samochodem elektrycznym przez godzinę, a następnie jego ładowanie z gniazdka AC przez kilka następnych nadal mieści się w kategorii komfortu? Naszym zdaniem taki sposób, choć czasem nieunikniony, jest bardzo daleki od wygodnego.
Dzięki temu, że sami jesteśmy użytkownikami aut elektrycznych, mamy często okazję rozmawiać z innymi kierowcami elektryków. Na bazie pozyskanych informacji stworzyliśmy koncepcję stacji ładowania EKOEN, dla której punktem wyjścia jest komfort użytkowników samochodów elektrycznych.
Ładowanie bezpośrednio ze źródła prądu przemiennego (ładowanie AC)
Źródło energii elektrycznej w postaci gniazda elektrycznego w przestrzeni miejskiej, na ścianie garażu lub w domu może występować w kilku wersjach o zróżnicowanej mocy: 2,4 kW; 3,7 kW; 7,7 kW; 11 kW (3-fazy); 22 kW (3-fazy). Często spotykane na ulicy gniazdo oferuje 3,7 kW.
Ładowanie z takiego źródła oznacza, że czas ładowania baterii w mniejszym samochodzie elektrycznym (z zasięgiem ok. 200 km) będzie trwał 9-13 godzin. Jeżeli chcielibyśmy naładować baterię większego elektryka, takiego który ma około 400 km zasięgu, to przy gnieździe 3,7 kW spędzimy 20 do 30 godzin.
Gdy mamy do dyspozycji najszybszą ładowarkę AC 22 kW to okazuje się, że niewiele aut jest w stanie z tej mocy skorzystać. Wówczas ładowanie np. Renault ZOE (samochód umożliwiający ładowanie AC 22 kW) trwa ponad dwie godziny, a wybranych modeli Tesli ok. siedmiu. Przeważnie osobowe samochody elektryczne są przystosowane do ładowania AC z maksymalną mocą 7,7 kW albo 11 kW. W takich przypadkach na naładowanie elektryka w przestrzeni miejskiej potrzebujemy od 5 do 15 godzin.
Co w tym czasie ma zrobić ze sobą kierowca i podróżni? Jak swój biznes będą mieli prowadzić kierowcy elektrycznych taksówek albo samochodów dostawczych? Długi okres oczekiwania na zakończenie procesu ładowania skutecznie zniechęca do przesiadki na elektryka.
Ładowanie ze stacji szybkiego ładowania DC
Moce stacji szybkiego ładowania liczy się od kilkudziesięciu do nawet 350 kW. Ładowanie DC to zawsze najszybsza możliwa metoda uzupełniania stanu baterii w samochodzie. Przy korzystaniu z maksymalnej dostępnej mocy stacji tego typu możemy być pewni, że pełny cykl nie będzie trwałdłużej niż godzinę. Natomiast istotne doładowanie uzyskamy już po 30 minutach.
Stacja EKOEN to propozycja dla tych, którzy potrzebują odpocząć, spotkać się lub popracować i w tym czasie szybko uzupełnić stan baterii w swoim samochodzie.